Laten we eerst even duidelijk zijn, er zal uit deze vergelijking geen ”betere” komen. Het blijft een Lotus en staat bekend om het fenomenale weggedrag. Accelereert als een supercar, stuurt als een kart en heeft de speciale gave om elke keer een glimlach op uw gezicht te toveren.
We beginnen met de Lotus Elise S2 111S, de 111S is in 2002 op de markt gekomen en in 2006 rolde de laatste 111S uit de fabriek. De 111S heeft iets meer pk’s als de ”gewone” Elise S2, namelijk 160 pk. 175 Nm koppel lijkt misschien niet veel maar is genoeg om de 111S in 5.1 seconden naar de 100 te knallen. De topsnelheid ligt slechts op 211 km/h. De 111S heeft ook een ander motorblok als de 111R. De 111S heeft namelijk een Rover K in de motorruimte achter de bestuurder liggen. In 2005 heeft ook de 111S een andere motorblok gekregen namelijk van Toyota. De 111S met de toyota motor heeft 136pk. Opmerkelijk is dat ook de kofferruimte nog achter het motorblok zit, veel ruimte is er niet maar precies voldoende om een kratje bier en wat kleine dingen mee te nemen.
Dan gaan we verder met de 111R. De Lotus Elise S2 111R kwam 2 jaar later, in 2004 op de markt. De 111R had ondertussen een Toyota motorblok gekregen en hieruit hebben ze 189 pk en 182 Nm koppel weten te krijgen. Ook heeft de 111R meer luxe gekregen, onder andere ABS en een betere geluidsinstallatie, echter is dit het gewicht niet ten goede gekomen. Hij is maar liefst 100 kg zwaarder geworden. De 0-100 sprint doet hij nu in 5.2 seconden en hij stopt pas bij 241 km/h met accelereren.
Genoeg over de technische verschillen, kort gezegd heeft de 111R meer pk’s, is 0,1 seconden langzamer op 100 km/h en heeft een hogere topsnelheid. Ik wil ook de uiterlijke verschillen nog even opnoemen.
Een van de grote verschillen zit hem aan de achterkant, in de diffusor. De ”gewone” Elise heeft een vrij simpele diffuser en de 111S en 111R hebben een andere doorontwikkelde diffusor zoals te zien in op de foto’s. Het volgende verschil zit hem in de velgen. De ”gewone” werd standaard geleverd met 5 spaaks velgen. De 111S en 111R werden standaard geleverd met andere velgen.
De uitlaten zitten bij de 111R ook in het midden en bij de ”gewone” en de 111S aan weerszijden van het kenteken.
”gewone Elise S2”
Elise S2 111SElise S2 111R
Indien u meer of betere informatie heeft kunt u ons altijd bereiken via het contactformulier.
Foto’s: www.autogespot.com